sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Pikkujouluja ja asiaa rahasta

Tänä viikonloppuna meidän perheessä on pikkujouluiltu oikein urakalla. Miehellä oli työpaikan pikkujoulut perjantaina ja minulla taas harrastukseen liittyvät pikkujoulut lauantaina. Lauantaina menkat antoivat itsestään myös ekan merkin, joten uskaltauduin juomaan juhlajuomia tuolla pikkujouluissa. Onneksi tänään ei ole ollut juuri lainkaan krapulaa, mistä olen enemmän kuin tyytyväinen. Tosin musta tuntuu, että tällä kertaa oli jälleen kyseessä, ns. valealku, sillä tänään ei taas ole ollut mitään merkkiä mistään kuukautisista. Haluaisin vaan, että nämä nyt alkaisivat kunnolla ja loppuisivat pian, että pääsis taas tositoimiin.

Ensi viikolla onkin sitten tiedossa itsenäisyyspäivä ja laivareissu Viroon. Jee! Olen nyt muutenkin pitkästä aikaa helpottunut taloudellisen tilanteen parannuttua hieman. Sain nyt kuun viimeinen päivä ihan kohtalaisen palkan ja viides päivä tulee taas palautuksetkin, joten tilillä on vihdoin rahaa jopa enemmän kuin ihan välttämättömät menot edellyttäisivät.

Kerron nyt hieman omasta taloudellisesti tilanteesta, että ymmärrätte, miksi olen nyt niin helpottunut tästä palkasta. Olen siis ollut opiskelija, mutta opintotukikuukauteni loppuivat kesällä, ja olen saanut viimeisen opintotuen heinäkuussa. Siitä saakka olemme eläneet lähinnä mieheni tuloilla. Koska olen naimisissa työssäkäyvän kohtalaista palkkaa ansaitsevan mieheni kanssa, en ole myöskään ollut oikeutettu mihinkään sossun tukiin, joita monet tässä tilanteessa saavat. Mies on onneksi ollut koko tämän ajan töissä, mutta voin sanoa, että ei ole todellakaan ollut herkkua, kun ei ole ollut omaa rahaa mihinkään. Olen myös niin häveliäs, että en ole viitsinyt miehetä pyytää rahaa omiin turhuuksiin, vaan olen todella ostanut vain sen, minkä todella tarvitsen. Lopulta päädyin siihen, että koska oman alan töitä en tule löytämään ihan heti, on parempi olla edes jossain töissä, ja onneksi sitten sainkin suhteellisen nopeasti töitä eräästä vaatekaupasta, jossa nyt siis olen ollut n. 1,5 kk.

Ensimmäisessä palkassa en saanut kuin vajaat parisataa euroa, koska minulle kertyi niin vähän tunteja, mutta kuten sanoin, nyt sain ekan kunnollisen palkan, ja nyt on ihan kiva sitten ostaa siitä hieman joululahjoja. Olen tosin jo sanonut kaikille, että tänä vuonna lahjat tulevat olemaan hieman vaatimattomammat, sillä ei sitä rahaa vieläkään ole ihan hillittömästi tuhlattavaksi. Mutta silti, mukavaa olla edes osittain taloudellisesti itsenäinen.

Tänään on muuten joulukuun eka päivä ja samalla eka adventti. Mies avasi ekan luukun kalenteristakin, ja vaikutti tyytyväiseltä saadessaan sieltä hieman salmiakkinameja. Nyt aletaan tuon ukkokullan kanssa katsomaan leffaa, joten heihei, ja hyvää alkavaa viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti